Steg 2: Motivation

Vi alla vet att uttrycket "jag gör det sen" suger och det sällan blir något "sen". 
Att sluta äta onyttig skit är inte så svårt som alla tror. Saker som underlättar är att tänka:
"NU slutar jag med godis", eller "det där VAR min sista bit jag åt igår".
Inte "den här godispåsen bara.." eller "på måndag.."

Skillnaden mellan dessa tankar är att "NU slutar jag" och "det där VAR" ger positiv respons till dig själv, det kommer kännas bra direkt för att du tog ett så bra beslut. 
"Den här godispåsen bara.." och "på måndag.." gör bara att hela processen blir ett straff - något negativt.
Att leva hälsosamt ska inte vara något negativt och definitivt inte ett straff. Dessutom så är det så lätt att det blir Tisdag eller inte alls om man skjuter upp det.

Kom ihåg att ingen är snygg när den tränar! Ut och spring utan smink så du kan torka svetten i pannan utan att bli kladdig. Om du bara springer på och ser självsäker ut så är det ingen som funderar vad du håller på med. Och om de gör det så är det latmaskar som önskar att de också tog tag i träningen!

Ge dig inte ut på en milsrunda första gången, då kommer du förlora motivation och eventuellt få förslitningsskador i knäna.
Börja med att springa 1,5 - 2 km. Även fast det känns kort så gör det att du kommer fortsätta att ge dig ut på rundan för att "det går så fort". Alla har tid med 10 minuter per dag av sina liv!
Spring hellre flera korta sträckor i veckan än längre och få, för att få in rutinen och hålla dig på en jämn nivå.

Jag springer varje eller minst varannan dag mellan 2-5 km.

Tips!

- Köp inte hem saker du inte bör äta! Det är dumt att i början fresta sig i onödan. Köp hem frukt, avokado, grönsaker, fil, keso och hårt bröd till exempel.

- Sätt upp mattider. 5 mål om dagen varav tre stora och två mellanmål. Det håller blodsockernivån stabil och gör att du inte kastar i dig för stora portioner vid nästa måltid och att du heller inte blir sugen på godsaker.

- Ät på mindre tallrikar. Jag äter på våra assietter. Mitt problem var att jag älskar mat och därför åt portioner som för en vuxen man. En nedskärning av portionerna har resulterat i att min magsäck vant sig vid mindre intag, därmed blir jag mätt på mindre portioner och får fortfarande njuta av god mat!

- Skippa potatis, pasta och mjukt bröd i början för en rivstart där du får se resultat som gör dig mer motiverad. Godis, chips och läsk är givetvis ingenting för den som vill ändra sin livsstil. Om man sedan planerar för en gottebit på helgen så spring en extra runda först så blir det en härlig belöning efteråt. Istället för att äta gottebiten och sedan ta extrarundan som ett straff för att du åt det.

Kom ihåg att ingen kan bestämma åt dig att det är dags att ta tag i ditt liv, det är bara DU!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0