Steg 3: Att mäta sig

Det är väl vida känt numera att det är bättre att mäta sig än väga sig. Anledningen till det är att man hela tiden bygger muskler när man tränar, och muskler väger mer än fett. Därför blir det aldrig en rättvis bedömning.

Jag gjorde misstaget att mäta mig 11 dagar efter att jag börjat träna. Resultatet blir ju att jag inte har en aning om den totala minskningen. Dessutom minskar man mest i början.
Förslagsvis så mäter du och väger dig (för skojs skull!) första dagen du börjar träna. Mät och väg dig alltid på morgonen och inte allt för ofta, för då kommer du aldrig bli förvånad över hur mycket du minskat.
Jag mäter mig med ca. 5 dagars mellanrum.

Nedanför ser du en liten tabell för hur man kan mäta sig. Det är såhär jag mäter mig.
(Bildkälla: google.se)

1. Bröst. Mät där du är som störst och med en rak linje från ryggen och över bröstet. Ta hjälp av en spegel!
2. Midja. Mät där du är som minst i omfång.
3. Stuss. Du utgår från där rumpan är störst och mäter över höfterna i en rak linje. Ta hjälp av en spegel även här!
4. Mage. Du mäter från där magen "putar" mest och sen i en rak linje bakåt. 
5. Lår. Mät från där du är störst. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0